Sporten 2017-12-05T10:08:14+00:00

Sport en beweging

Met je stoma kun je net zo sportief zijn als je daarvoor was. Bewegen is zelfs aan te raden: fysieke inspanning is goed voor hart, gewrichten, spieren, longen en je humeur. Ook als het maar lichte inspanning is.

Neem de tijd om je conditie weer op te bouwen. Wandelen is ideaal om mee te beginnen. Als je serieus wilt gaan sporten, is het een goed idee om eerst met je arts of stomaverpleegkundige te praten. Vooral als je een tijd niet gesport hebt of nog andere medische aandoeningen naast je stoma hebt. En zeker als je een contactsport of krachtsport wilt gaan doen.

  • Overdrijf het niet, luister naar je lichaam en probeer niet te veel te doen.
  • Neem extra maatregelen om je stoma te beschermen bij balsporten zoals bijvoorbeeld voetbal, hockey en basketbal. Vraag ernaar bij je stomaverpleegkundige.
  • Elke dag een half uur lekker doorwandelen is al een goede manier om in conditie te blijven.
  • Bekijk het dag voor dag en complimenteer jezelf voor elke prestatie – hoe klein deze ook mag lijken.
  • Vraag een vriend of vriendin om samen te sporten, wel zo gezellig en een mooie stok achter de deur om te (blijven) gaan.

Zie ook onze themapagina’s:

Ook zwemmen kan met je stoma
Zwemmen, badderen of naar de sauna of spa kan ook met een stoma. Het kan handig zijn om tijdens het zwemmen een kleiner model opvangzakje te dragen. En als je langere tijd in het water wilt blijven, kun je de huidplaat voor de zekerheid extra afplakken met een hydrocolloïdpleister of speciale afplakstrips, te verkrijgen bij medisch speciaalzaken.

  • Er is speciale badkleding voor stomadragers, vraag ernaar bij je stomaverpleegkundige.
  • Heb je thuis een bad? Een mooie plek om te testen hoe je huidplaat zich houdt.
  • In sommige landen is het niet toegestaan met boxershorts in het zwembad te zwemmen.