Voeding 2017-12-05T09:28:57+00:00

Blijf genieten

Een stoma verplicht je niet tot een rigoureus ander dieet, tenzij dat door je arts wordt voorgeschreven. Je kunt er wel rekening mee houden dat bepaalde voedingsmiddelen laxerend of juist stoppend werken of meer geur- of gasvorming geven. Hoezeer jouw lichaam hierop reageert, verschilt per persoon en is een kwestie van – voorzichtig – uitproberen. Door de stoma kan je darmfunctie en/of je ontlasting veranderd zijn, en moet je wel opletten dat je genoeg – minimaal 2 liter drinkt per dag. Vooral bij een ileostoma en urostoma is dit heel belangrijk. Daarnaast moet je als ileostomadrager meer zout gaan gebruiken.

Vlak na de operatie

  • Neem meerdere kleine maaltijden per dag. Dat is minder belastend voor je lichaam dan minder vaak een grote maaltijd.
  • Eiwitten (vlees, vis en zuivelproducten) zijn goed voor het genezingsproces.
  • Kauw goed en langzaam, dit bevordert de spijsvertering.
  • Als je geen eetlust meer hebt, eet dan alleen voedsel dat je lekker vindt.
  • Als je eetlust in de eerste weken na de operatie niet verbeterd of zelfs verslechtert, neem dan contact op met je stomaverpleegkundige.

Je dagelijkse voedingspatroon

  • Neem 3 à 4 maaltijden per dag, op vaste tijden.
  • Neem de rust en de tijd voor je eten en kauw goed.
  • Eet evenwichtige maaltijden; neem de als leidraad.
  • Een glas alcohol bij het eten mag best.
  • Luister naar je lichaam; eet als je trek hebt.
  • Drink minimaal 2 liter vocht per dag. Vul elke dag een fles van 2 liter met water of sap. ‘s Avonds moet de fles leeg zijn.

Zie ook onze themapagina’s:

Neem de rust en de tijd voor je eten en kauw goed.

Speciaal voor colostoma
Te weinig vochtgebruik, maar ook vezelarme voeding en/of te weinig lichaamsbeweging kunnen een verstopping veroorzaken. Dit komt nogal eens voor bij colostomadragers. Drink dus voldoende, zorg voor een vezelrijkdieet (zoals bruinbrood en volkorenproducten) en vergeet niet regelmatig in beweging te komen. Dagelijks een half uur actief bewegen houdt je darmwerking op peil en kan een hoop narigheid voorkomen.

Speciaal voor ileostoma
Na je stomaoperatie is je dikke darm verwijderd. In de dikke darm wordt de ontlasting ingedikt door het resorberen van vocht en (natrium- en kalium) zouten. Zonder dikke darm verlies je veel meer vocht en zouten, en dat moet worden gecompenseerd. Extra veel drinken en extra zout dus, vooral bij warm weer en inspanning.

Je kunt natrium aan je dagelijkse eten toevoegen met bijvoorbeeld zoute haring, rookvlees, rauwe ham, bouillon of door wat extra keukenzout in het eten te doen. Bananen, tomatensap, spinazie en bonen zijn goede bronnen van kaliumzout. Chips bevat zowel natrium- als kaliumzout. Zoute drop bevat geen keukenzout en telt dus niet mee.

Speciaal voor urostoma
Voldoende vocht is heel belangrijk. Het zorgt ervoor dat je urine een goede zuurgraad (pH) heeft. De zuurgraad hoort zuur tot zwak alkalisch te zijn. Wanneer de urine te zuur of te alkalisch is, is de kans groot dat je huidplaat sneller aangetast wordt, met lekkage en huidproblemen als mogelijk gevolg.

Een eenvoudige en effectieve graadmeter om te controleren of je voldoende drinkt, is de kleur van je urine. Geel tot donkergeel betekent dat je te weinig vocht gebruikt. Als je voldoende drinkt, is je urine bijna kleurloos.

Gasvorming
De ene persoon heeft meer last van gasvorming dan de ander. Als je problemen had met gasvorming voor de operatie, zal dit na de operatie niet zijn veranderd.

Gasvorming kan het gevolg zijn van het inslikken van lucht, van het drinken van veel koolzuurhoudende drank, te koud of te warm drinken, door te praten tijdens het eten, door roken, intolerantie voor lactose of tarwe of grote hoeveelheden suiker of sorbitol zoals in kauwgom. Ook zijn er een aantal andere voedingsmiddelen die gasvorming kunnen bevorderen. Probeer ze voorzichtig uit en kijk hoe je lichaam erop reageert.

  • Peulvruchten bijvoorbeeld: bruine bonen, witte bonen
  • Broccoli en diverse koolsoorten
  • Uien, knoflook, maïs, prei en paprika
  • Abrikozen en meloen
  • Spinazie, komkommer en champignons
  • Eieren
  • Nieuwe aardappelen
  • Koolzuurhoudende dranken en bier